Ik zal gelijk maar met de deur in huis vallen. We hebben een
behoorlijk meningsverschil. En ik denk ook echt oprecht dat we er nooit meer
uitkomen. De ene vindt een Varkensneus Visa leuk, de ander heeft liever een
type 2. Gisteren hebben we er een varkensneus binnen gekregen. Ik heb er zeker
wat mee. De binnenkant is in mijn ogen geniaal, de buitenkant super maf en
daarom op en top Citroen. Laat ik jullie proberen uit te leggen waarom.
Ik begin binnen en alles wat ik zie is leuk. Neem nou het blauwe
dashboard. Met een stof afgewerkt en daarop de zwarte verrekijker en zwarte
schakelaars. Lampjes die dan aangaan in de satelliet als je de lampen aanzet. Die
knopjes onder de tellers….. Ze vallen gelijk op door hun kleuren. Zo erg dat ik
denk dat je met zonnebril op in het donker ze nog zal zien. Handig als je een
tunnel inrijdt met mooi weer. Ik druk op de ventilatorknop, twee standen in een
knopje. Je drukt een keer en de aanjager gaat in stand 1, nog een keer drukken
en nog wat sneller. Weer drukken en hij is uit. Het kleine sleuteltje voor het
contact gaat om. De motor slaat gelijk aan. Mooi, mooi, mooi. Verder valt me
het hemeltje op. Dat figuurtje erin, hoe gaaf!! Daar waar dat de laatste tijd
weer meer voorkomt in autoland had Visa het al. Neem de airbumps van een
Cactus. Deze vormen vind je ook aan de binnenkant, zonder functie ergens een
figuur in maken omdat het mooi is. Er zijn merken genoeg die niet eens de
moeite lijken te nemen om de buitenkant te mooi te maken voor het mooie deed Citroen
het al met de Visa in 1978. Zowel binnen als buiten de auto.
Dan de buitenkant. Zo is de Visa dan bedoeld. Grote grill
met een bumper in een. Deze sluit dan weer aan op de motorkap met een soort bult
erop. De spiegels nog lekker ouderwets van metaal op een dun voetje. Chromen deurgreepjes,
maak het ook lekker jaren 70. De best massieve achterkant met groten
achterlichten maken het geheel af. Nou ja af. Dat is het juist ook weer net
niet. Ik snap wel dat er mensen zijn die deze minder mooi vinden dan het latere
model. Die is net wat meer auto dan deze dat snap ik wel. Maar toch weet dit
model mij juist ook wel te raken. Het mist wat stripjes en kunststof afwering waardoor
ze wat naakter is.
Wat ik nou niet snap is dat de Visa onder de Citrofielen nog
niet echt gewaardeerd wordt. Zoals ik net al schreef. In de Visa ook veel oog
voor details die alleen maar zijn
gemaakt voor het mooie. Daar kocht je een DS voor, toch? Of een CX. Ooit iemand
horen zeggen dat zijn leven compleet is nu de autoradio tussen de voorstoel
zit? Nee, echt niet. Dat was alleen maar zo, zodat de middenconsole zo mooier
leek zo zonder radio, maar handig is anders. Of, nu ik een kilometertelleroog
heb ben ik meer man/vrouw en zie ik nog beter hoe snel ik rij. Nee ook niet, want
het was alleen voor het mooie. Met een
knik in je tellerkabel kan je je lol helemaal op. Dan schut de 120 de hele tijd
heen en weer en als je al zenuwachtig wordt van een trillende tellernaald. Daarom
vind ik het best raar dat een Visa nog niet gemeengoed is onder het grote gros
citroenliefhebbers. Vol met maffe dingen en zeker deze type 1 Visa. Daarom een
vraag. Kom je weer eens een Visa tegen, wil je dan gewoon eens een keer langer kijken?
Het is minder Peugeot dan de “Citrofiel” doet suggereren en ze zal je
citrofiele hart niet teleurstellen.
www.garage80.nl
Ik vond de varkensneus erg fraai in de vorm van de carte noire uitvoering. Dat zwart met goud stond hem erg goed. Helaas zijn daar volgens mij geen enkele meer te vinden in Nederland. Had ik de mijne achteraf maar bewaard.
BeantwoordenVerwijderenDat is inderdaad een heel erg mooie uitvoering. Een Sextant doet het ook goed volgens mij.
VerwijderenDe Carte Noire Filet 'd Or moet nog in Brabant rondrijden, ook érg mooi inderdaad.
VerwijderenIn Roosendaal woont een meneer die "alle" speciaaltjes naar nederland haalde, de Super-X, de Sextant, Carte Noire,West-end en nog wat gewonere Visaatjes.
Maurice
Toen de visa uit kwam was ik 12 en vond ik het model wel leuk maar niet geweldig. Wel met mijn pa proefritjes gemaakt in een 2 pitter en daarna een 4 pitter. De binnenkant vond ik wel leuk zeker met het noppenzeil op de grond. Later , in 1984 kocht mijn pa een visa van het 2e type met het niewe dashboard. Ik vond hem toen super. Mooi rood in 11 re uitvoering met als extra spatlappen hoofdsteunen en jawel een zonnedakje. Standaard had deze de achterspoiler er al op zitten.
BeantwoordenVerwijderenNu vele jaren verder blijf ik een zwak hebben voor de visa (waarmee ik na het behalen van het rijbewijs vele km's reed) maar ga nu toch de varkensneus meer waarderen. Ach ja smaak verandert dus ook met de leeftijd.
Wat een heerlijk relaas over dit wonderlijke autootje.
BeantwoordenVerwijderenEen vriendin van me kocht een witte 2 cylinder nieuw in 1979.
En liefde was direct geboren.
Ik heb vroeger heel wat goedkope Visaatjes gekocht waarvan eentje zwart met een rode bies en lichtbruine
nep leren bekleding.
Op dit moment ben ik nog in het bezit van een een knalrood 2 cylindertje een hele vroege.
Van deze blauwe heb ik ooit eens op Citromobile een aantal foto'gemaakt.
Het is zo'n tussen type met zwarte letters op de achterklep waar normaal die aluminium strip zit.
Een vroege viercylinder dus.
Groetjes Jeroen
Best casinos in the world to play blackjack, slots and video
BeantwoordenVerwijderenhari-hari-hari-hotel-casino-online-casinos-in-us · novcasino blackjack (blackjack) · roulette (no Blackjack 바카라 사이트 Video bsjeon Poker · Video herzamanindir Poker septcasino.com · Video Poker · Video poker