zondag 19 maart 2017

Nieuwe accu erin en hij start wel weer hoor.

Enige tijd geleden werden we gebeld. Er zou ergens nog een zeer knappe BX staan en die moest zsm gehaald worden. De gemeente bleek wat raar te doen. Oke, nou kan. Maar wat is zsm... Vandaag! klonk het.

Zo even snel schakelen, vandaag. Tja oke euh. Hebben we tijd vandaag. Ja dat is het minste probleem. Via via een kar geregeld. Chris, onze vaste ophaalmeneer, ook met baard, zat in een Jaguar en had geen tijd. Snap ik. Romke kon wel, ook met baard, het lijkt wel baarden tijd. We waren mooi op tijd weg in deze vrij koude avond.

Nou had ik de vrouw van de BX in de middag al gesproken en het was een, laat ik me zacht uitdrukken, een gezellige prater. Ze stond al met haar zoon bij de auto. Met C5 en kar, hadden we wel een uitdaging op dit doodlopende pleintje met smalle straatjes. De eigenaresse begon haar betoog over de BX. "Heb je verstand van de Citroen BX?" vroeg ze me. Ach ik heb ergens een folder liggen zou ik bijna zeggen, maar nee. Ik hou het netjes. Ik knik wel beleefd. Ze gaat verder. Want dit kom je niet vaker tegen in deze staat, het enige wat mis is dat hij in de versnelling vast staat en ze had daardoor nooit tijd om naar de garage te gaan. Maar zegt ze:"Nieuwe accu erin en hij start wel weer hoor!!" "Maar nu niet hoor haha!!, want hij staat in de versnelling." grapt ze. Ik hou me maar even stil. Ik ben nog niet een BX tegengekomen die nog goed is na acht jaar stilstaan in de buitenlucht op een stukje gras. Maar goed, het kan natuurlijk wel. Toch blijf ik iets sceptisch.

Mevrouw heeft ook nog een Escort met een deukje en ze vraagt of ik dat ook wat vind. Ik kijk even snel en als dat een deukje is, dan zou de gemiddelde maankrater beledigd zijn ben ik bang. Nee, leuk dat u aan me denkt voor deze leuke auto, maar ik hou het bij Citroen. Echt niet? zegt ze. "Accu erin en hij start wel weer hoor!! Echt!!" Waar heb ik dat eerder gehoord?

Oh ja, bij de BX die inmiddels achter een loszittende plaat blijft steken en daardoor keek ik al even onder de auto en zag niet veel goeds. Er zal meer in moeten dan een accu, zeg maar. De kar is niet nieuw meer en daardoor zijn de oprijplaten wat krom. Dus er moet een hamer komen. De welbespraakte vrouw gaat voor me zoeken bij de buren. Daar is ze wat minder spraakzaam en niet veel buren lijken haar te willen helpen. Tot er 1 is die hem wel uit wil lenen, omdat, zoals ze zegt, eindelijk die k*t auto eens uit de tuin gaat. Hmmm gezellig buurtje. Snel de auto verder de kar op. Daar valt op dat de uitlaat ook compleet weg is gerot en deze BX vrij uniek is met ogenschijnlijk bronzen leidingen. Nee, accu erin en hij start wel weer, hoor. Tijd om beleefd handje te schudden en "operatie stofwolk" breekt aan.

De dag erna heeft Emiel al snel even gekeken. De auto stond in de versnelling door een loszittende schakelstang. Nou was dat niet heel moeilijk te raden, maar dat was niet het enige. De tand des stilstaande tijds heeft niks goed gedaan voor deze BX. Zoveel dat we binnenkort wel weer een nieuw filmpje kunnen maken waarin we uitleggen waar een BX kan roest zoals in dit filmpje. En dit vinden we nou echt zonde. Een best nette BX, in een leuke uitvoering, met de heerlijke achterover hangende 1.4 motor en GTI interieur is weggezet doordat er een schakkelstang los was gegaan. Haar lot is onderdelen voorziening. En dat is nobel! Want iemand met de donorcodicil is toch ook een held?


>WWW.GARAGE80.NL



Geen opmerkingen:

Een reactie posten