De Citroen ZX, de citrofiel vindt hem maar niks?
De ZX, voor velen afgeserveerd als, geen echte Citroen. Maar is een ZX echt geen echte Citroen? Toen de ZX net uit kwam in 1991 werd al snel geroepen dat dit het einde was voor Citroen en ze snel bij PSA weg moesten. En dat zonder er een meter in te hebben gereden. Hij werd dus afgeschreven op zijn uiterlijk! Maar dit is iets wat we, hopelijk, onze kinderen toch afleren? We beoordelen toch niet op uiterlijk? Ik denk dat een ZX wel degelijk een Citroen is en wij van Garage80 hebben altijd warme gevoelens bij een ZX. Dus in dit verhaal nemen we het op voor de Citroen ZX.
Maar wat maakt een Citroen tot een
Citroen? Comfort? Vroeger zei ik altijd:” Echte auto’s zijn
groot, zitten lekker en zijn hydropneumatisch geveerd.” In die tijd
reed ik CX en dat was een jongens droom die uitkwam. Voor mij was dat
Citroen!! Die jongensdroom werd gauw een jongensnachtmerrie, maar hey
je had wel een CX. Velen zullen zeggen dat Citroens alleen
hydropneumatisch geveerd zijn, maar daarmee doen we de 2CV erg te
kort. Want ook dat is een Citroen. Erg doelmatig, de boer moest de
auto kunnen gebruiken. Makkelijk zelf te onderhouden. Maar feitelijk
staat hij natuurlijk haaks op de Traction en de DS en later de CX.
Daar waar je in een DS op hoge snelheid je kon verplaatsen en in alle
luxe en comfort reed, Was het leven in een eend compleet anders. Na
een uur op snelweg stroom zo’n beetje het bloed uit je oren van het
lawaai, de bijrijder moest wel een goede vriend zijn en elke vorm van
lichaamsgeur valt je op zo dichtbij zit hij of zij alles klappert en
rammeld. Toch worden beide auto’s als een Echte Citroen gezien.
Twee compleet verschillende filosofieën die als typisch Citroen
wordt gezien? Alsof je een familiefoto ziet met een Afrikaanse vader
en Afrikaanse moeder, daarbij een rood harige dochter, Aziatische
zoon en een blonde tweeling en dan zegt, “ah kijk echt typisch
familie de Boer en hun biologische kinderen.” Rijp voor het
gesticht zou je ook kunnen zeggen.
Dan het design? Kan, maar de 2CV is
alleen maar zo geworden omdat hij voldoet aan de eisen die de
fabrikant toen stelde en is hij echt mooi? Velen zullen nu misschien
afhaken, maar sinds ik AMI heb gereden ben ik ook erg fan van de A
type en dus ook de eend. Maar, hij heet niet voor niks Lelijke eend,
toch? Het mooie en aparte design vond je weer meer in de DS, CX en
XM. En op alleen uiterlijk kunnen we natuurlijk niet oordelen. Want
als aparte vormgeving echt Citroen is, moet de Daihatsu Move en Gran
Move ook het Citroen museum in.
Gelukkig heeft Citroen met de komst van
de C4 Cactus ons zelf een antwoord gegeven wat een Citroen is.”
eenvoudig design, gebruiksvriendelijke techniek en nette, maar geen
goedkoop ogende materialen” Huh!! Zal ik dat eens vertalen naar de
Citroens die we kennen? De AMI8, GS, LN,Visa, AX, SAXO en de ZX.
Allemaal auto’s met eenvoudig design, gebruiksvriendelijke techniek
en nette materialen. Maar, maar, dat zijn toch de Citroens die het
minst populair zijn onder de Citrofielen? Auto’s die voor velen op,
bijvoorbeeld, Citromobile, niet de moeite van de foto waard zijn?
Toegegeven de GS en AMI8 stijgen wel in populariteit. En ook een AX
GTI, Visa GTI kunnen we wel wat handen op elkaar krijgen, maar dat
er, van al deze, niet veel meer zijn heeft ook een reden en dat is
niet alleen dat ze goed kunnen roesten.
Dus de ZX is dan wel een Citroen!! En
terecht. Ga eens rijden met een ZX en je zult zien dat het gewoon een
zeer fijn rijdende auto is. Net als ook een AX eigenlijk. En ja het
uiterlijk is misschien wat anders als een AMI of GS, maar laten we
wel wezen dat de bedoeling was dat de auto goed moest verkopen. En
dat heeft hij ook prima gedaan en in die tijd moest hij de
concurrentie aangaan met de Astra F, Golf 3 en Escort. En die
concurrentie waren al een tijdje in het c segment aanwezig dus
Citroen moest nieuwe klanten zoeken.
En er waren ook best wel wat
eigenaardige dingen bij de ZX te vinden. Denk eens aan de ene
ruitenwisser. Op de BX en CX werd er al niet heel positief op de
enkele wisser gereageerd, maar wel lekker doorzetten in een auto die
je bestseller moest worden. De meesturende achteras, die hem een
goede wegligging geeft. De schuifbare achterbank, met verstelbare
rugleuning. Maar ook het eerste gamma zat best grappig in elkaar. De
relfex, voor de jeugdige Française, de avantage voor de
familieman/vrouw, de Aura voor de vertegenwoordiger/jup-achtige en
de Volcane voor de sportieve berijder. Ook dat is al vooruitstrevend.
Toen werd er niet zo gedacht, maar nu is er voor elke persoon een
auto bij alle merken.
Moeten we dan concluderen dat een Echte
Citroen een perceptie is?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten